Kam na aprílový výlet? ZELENÁ HORA (ŽĎÁR NAD SÁZAVOU)? Ano!
Plánek Zelená hora / Žďár nad Sázavou
Bazilika nanebevzetí Panny Marie, Žďár nad Sázavou
Po zaparkování „pod Malým Karlovým mostem“ (Žďár nad Sázavou) jsme nejprve vyrazili na „obhlídku“ okolí:
- Bazilika Nanebevzetí Panny Marie
- Naučná stezka Okolo Zelené hory
NS Okolo Zelené hory
Stezka vede okolo rybníka … nečekali jsme, že do bude taková „divočina“. 🙂
Na Zelenou horu
Ale dosti otálení. Vzhůru nahoru na horu.
Na závěr jsme po cyklostezce „podle vody“ vyrazili ještě „do města“ na prohlídku.
Tenhle výlet stál za to. Stejně jako např. do Podviní.
Online mapa
Nalezené kešky
- GC5QZDX Hudebni aneb na koho se nedostalo
- GC31W2H Kaple sv. Markety
- GC3WKEB Hudebni 90´s
- GC190PM Studnicni kaple
- GC18WCW Little Charles Bridge
- GC4M17Z Hudebni a hezky cesky
- GC4ND8R Hudebni a tentokrat vazne
- GC6RK21 Fotbal
- GC26BB5 Nagano
- GC3MVJX Hudebni 80´s
- GC2PG8Y Zlaty Skarabeus v ZR
- GC2R2CA Hudebni 70´s
- GC40JVD Hudebni 00´s
- GC40Y2K Hudebni bonus
Historie
Stavba poutního kostela sv. Jana Nepomuckého nedaleko Žďárského kláštera se realizovala díky letité, úzké a nesmírně plodné spolupráci dvou výjimečných lidí. Podnět vyšel od opata žďárského kláštera cisterciáků Václava Vejmluvy, který byl zcela prokazatelně ctitelem Jana Nepomuckého ještě před blahoslavením a posléze kanonizací této osobnosti.
Příprava projektu je datována do období od konce měsíce dubna do počátku měsíce srpna roku 1719 a je považována za bezprostřední reakci opata na nález zachované tkáně v hrobě Jana Nepomuckého ve Svatovítské katedrále dne 15. dubna 1719. Projektem stavby byl pověřen slavný architekt Jan Blažej Santini – Aichel, kterému měl opat Vejmluva prezentovat své představy o podobě nového svatostánku a použitých symbolech, což bylo plně v souladu s požadavkem církve: “Zadání patří otcům, provedení umělci“.
Z tohoto nástinu pak architekt vycházel při své práci. Santini pojal projekt zcela individuálně, bez ohledu na dobové zvyklosti v oblasti tvarů církevních staveb, akceptoval pouze soudobé hledisko na skladbu poutního areálu. Představu stavebníka o chrámu, kde měl mít hlavní úlohu obrazec hvězdy, přetavil architekt do mimořádně působivé podoby, kterou dokázala ocenit až moderní doba, a to ještě ne vždy. Ještě v roce 1886 se o kostele jako o „zjevu výtvarně záhadném“ vyjádřil člen Centrální komise architekt Friedrich Radnitzký.
Projekt byl proveden nezvykle rychle, ale to nebylo pro Santiniho nic neobvyklého. Navíc spolu zadavatel i architekt spolupracovali dlouhá léta a v oblasti symboliky a kabalistické nauky, která se v návrhu uplatnila ve velké míře, byli oba velmi zběhlí. Santini velmi dobře věděl, co se po něm žádá. Výsledná architektura tak byla jistě kladně ovlivněna i atmosférou oboustranného porozumění. Definitivní podoba stavby se příliš neliší od prvního plánu a bylo přistoupeno pouze k dílčím změnám.
Zdroj: Zelená hora